Eventos

Making Data Count: Research data availability and research assessment
Berlin, Neue Mälzerei
http://makingdatacount.eventbrite.com
The possibilities of digital research have altered the production, publication and use of research results. Academic research practice and culture are changing or have already been transformed, but to a large degree the system of academic recognition has not yet adapted to the practices and possibilities of digital research. This applies especially to research data, which are increasingly produced, managed, published and archived, but hardly play a role in practices of research as-sessment.
Aim
The aim of the workshop is to bring experts and stakeholders from research institutions, universities, scholarly societies and funding agencies together in order to review, discuss and build on possibilities to implement the culture of sharing and to integrate publication of data into research assessment procedures.
Practical Information and Hotel
We can recommend booking a room at the NH hotel Alexanderplatz which is very close. This workshop is free of charge and Knowledge Exchange will cover the costs of lunches, coffees and teas. Registration is on a first come come first served basis.
Programme
Further background information on the event and the full programme are available through http://www.knowledge-exchange.info/Default.aspx?ID=576
Making Data Count: Research data availability and research assessment
Berlin, Neue Mälzerei
http://makingdatacount.eventbrite.com
The possibilities of digital research have altered the production, publication and use of research results. Academic research practice and culture are changing or have already been transformed, but to a large degree the system of academic recognition has not yet adapted to the practices and possibilities of digital research. This applies especially to research data, which are increasingly produced, managed, published and archived, but hardly play a role in practices of research as-sessment.
Aim
The aim of the workshop is to bring experts and stakeholders from research institutions, universities, scholarly societies and funding agencies together in order to review, discuss and build on possibilities to implement the culture of sharing and to integrate publication of data into research assessment procedures.
Practical Information and Hotel
We can recommend booking a room at the NH hotel Alexanderplatz which is very close. This workshop is free of charge and Knowledge Exchange will cover the costs of lunches, coffees and teas. Registration is on a first come come first served basis.
Programme
Further background information on the event and the full programme are available through http://www.knowledge-exchange.info/Default.aspx?ID=576
A Associação Portuguesa de Bibliotecários, Arquivistas e Documentalistas (BAD) e o Goethe Institut Portugal organizam nos próximos dias 20 e 21 de Março de 2013, em Lisboa, no Auditório do Arquivo Nacional da Torre do Tombo, as Jornadas “Gestão de Informação e Propriedade Intelectual em Arquivos”.
Tudo sobre o Acesso Aberto no IPV: as infraestruturas, os serviços e os requisitos FCT e H2020
Formadores: Ricardo Saraiva – Universidade do Minho; Paulo Lopes – FCT/FCCN; Vasco Vaz – FCT; Ângelo Fonseca – Instituto Politécnico de Viseu
Data: 4 de novembro, 3 horas, 9:30 – 12:30
Local: Instituto Politécnico de Viseu
Inscrições: https://goo.gl/forms/n2rQN7LL1Y1e3ud42
Sessão que tem como objetivo prestar apoio à comunidade do IPV na adesão ao Acesso Aberto, informando-os do que é o Acesso Aberto, que serviços de apoio ao Acesso Aberto existem em Portugal, nomeadamente o RCAAP e as redes de repositórios institucionais, quais são os requisitos de Aceso Aberto dos financiadores de ciências mais relevantes para os investigadores do IPV, que métodos de cumprimento desses requisitos foram ou estão a ser implementados e, por fim, no que consiste o seu próprio repositório institucional e de que forma este os poderá apoiar na adesão e cumprimento dos requisitos de Acesso Aberto.
Programa:
- Introdução ao Acesso Aberto – conceitos base, vias, benefícios e mitos
- O RCAAP, a rede de repositórios nacionais e o OpenAIRE
- Políticas e requisitos de Acesso Aberto dos financiadores de ciência— A Política de Acesso Aberto da Comissão Europeia no financiamento do H2020
— A Política de Acesso Aberto da FCT - O RCAAP e a implementação das Políticas de Acesso Aberto da FCT e do H2020
- A implementação da Politica de Acesso Aberto nos sistemas da FCT de gestão de projetos de investigação – reporte científico e financeiro
- O Repositório do IPV – serviços e funcionalidades
- Sessão de debate, perguntas e respostas
Sistemas de Gestão de Ciência e Repositórios
Formadores: João Mendes Moreira – FCT/FCCN; Fernando Ribeiro – FCT/FCCN; Cátia Laranjeira – FCT/FCCN, José Carvalho – Universidade do Minho
Data: 4 de novembro 2016, 9:30 – 12:30
Local: Instituto Politécnico de Viseu
Inscrições: https://goo.gl/forms/n2rQN7LL1Y1e3ud42
A gestão de ciência tem ganho, nos últimos anos, um papel cada vez mais importante pois a mesma tem o potencial de permitir:aceder a informação relevante, gerir e reportar, optimizar o processo de financiamento, medir e analisar a actividade de investigação, descobrir tecnologias e ideias inovadoras, identificar da concorrência, aceder a informação fidedigna, completa e atualizada sobre as instituições onde se pratica investigação.
Este workshop está organizado em duas partes. A primeira visa traçar um panorama sobre os sistemas de gestão de ciência e o referencial normativo necessário para os interligar. A segunda visa explicar o papel dos repositórios no ecossistema de gestão de ciência e as boas práticas para assegurar uma interação neste ecossistema.
Programa:
1 | Introdução/Motivação: Sistemas de gestão de ciência |
2 | Diretrizes nacionais e internacionais, infraestruturas e serviços |
3 | Repositórios: Desafios de alinhamento com diretrizes nacionais/internacionais |
4 | Repositórios e a política de acesso aberto da FCT |
Intervalo | |
5 | DSpaceCRIS: Gerir ciência com um repositório institucional |
6 | DSpaceCRIS e o RCAAP |
7 | Questões, debate e encerramento |